______________________خلق جهان _______________________
« بَدِیعُ السّمواتِ وَ الاَرض...» (سوره انعام آیه 101)
اوست پدیدآورنده آسمانها و زمین ...
مطلب بالا با اطلاعات علمی نوین کاملا هماهنگی دارد ، آخرین اطلاعات و کشفیات بدست آمده در زمینه فیزیک و نجوم تأیید کننده این مطلب می باشد که جهان با تمام بزرگی و قدمت فراوان از یک انفجار بزرگ به وجود آمده اند (تئوری بیگ بَنگ big bang)
تئوری بیگ بَنگ بیان می کند که جهان از انفجار بزرگ و عظیم یک نقطه تقریبا در 15 میلیارد سال پیش به وجود آمده است. تئوری بیگ بَنگ امروزه به عنوان تنها جواب علمی پیدایش جهان در تمامی محافل علمی به کار می رود. تا قبل از انفجار بزرگ امکان وجود هیچ چیز نبوده که بتوان آن را ماده نامید وماده ، انرژی و زمان وجود نداشته اند که بتوان به وسیله فیزیک و متافیزک تجزیه و تحلیل کرد،این در فیزیک به عنوان هیچ چیز نامیده میشود، در این چنین فضایی به ناگاه ماده انرژی و زمان به وجود می آید؛ این مطلب علمی که به تازگی علم بشر به آن دست پیدا کرده است 1400 سال پیش در قرآن کریم بیان شده است ...
برای اطلاعات بیشتر : » تفسیر سوره انعام آیه 101
چگونه قرآن، مردم زمان خود را به بررسی نظریه انفجار بزرگ(بیگ بنگ) و اقرار
به آن فرامیخواند؛ در حالی که علم؛ امروزه بدان دست یافته است؟
___________________بزرگ شدن جهان ___________________
« وَالسَّمَاء بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ .» (سوره الذّاریات آیه 47)
و آسمان را به قدرت خود برافراشتیم، و بىگمان، ما [آسمان] گستریم.
کلمه آسمان در بیشتر قسمتهای قرآن کریم به عنوان کهکشان هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این آیه بیان می شود که کهکشانها و جهان همواره در حال بزرگ شدن و وسعت پیدا کردن می باشد، این مطلب هم در اوایل قرن20 به اثبات رسید.
این تئوری و ایده که جهان دارای ابتدا بوده و بدون هیچ وقفه ای در حال بزرگ شدن می باشد در اوایل قرن 20 توسط دانشمند و فیزک دان روسی اَلِکساندر فِریدمَن و محقق بلژیکی گیورگ الِمِتر به صورت یک نظریه بیان شد و در سال 1929 با تحقیقات ستاره شناس آمریکایی اِدوین هابل به صورت رسمی به ثبت رسید. این ستاره شناس با مشاهده مستمر کهکشانها توسط تلسکوپ بسیار قوی، به این مطلب پی برد که ستاره ها و کهکشانها همواره از هم دور و از یکدیگر فاصله می گیرند، اگر در نظر بگیرم که کهکشانها از یکدیگر به طور دائم در حال فاصله گرفتن می باشند پس جهان که از همین کهکشانها تشکیل شده مرتب در حال بزرگ شدن می باشد.
برای اطلاعات بیشتر : تفسیر سوره الذّاریات آیه 47
________________حرکت اجرام آسمانی و افلاک مدار ستارگان _______________________
خداوند بزرگ در آیه 40 سوره مبارکه یس میفرماید :
« لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَلَا اللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ . »
نه خورشید را سزد که به ماه رسد، و نه شب پیش گیرنده بر روز است، و هر کدام در مدارى شناورند.
آسمان شناسان پیشین معتقد بودند که فلک جسم مدور بزرگ و شفافی است که ستارگان در آن میخ کوب شده است ولی قرآن عقیده آنان را تکذیب می کند و مطابق آنچه امروزه روشن شده است می گوید فلک یعنی مدار ، افلاک یعنی مدار ستارگان و هر ستاره ای برای خود مدار مستقلی است این مطلب ازبعضی آیات قرآن به وضوح بر می آید .
شیخ طبرسی در تفسیر مجمع البیان سوره یس آیه ۴۰ نوشته اند :
نه خورشید را زیبد که به ماه برسد و در سرعت و حرکت و مسیر خود آن را دریابد و نه بر شب سزاوار است که بر روز پیشى گیرد؛ چرا که خورشید منزلگاههاى خود را بر اساس نظم و برنامهاى که آفریدگارش براى آن مقرّر فرموده است، به صورت آرامتر و در مدت یک سال مىپیماید، امّا ماه منزلگاههایش را در مدت بیست و هشت شبانه روز؛ آفریدگار جهان حرکت آنها را به صورت دور زدن و دورانى قرار داده، امّا مدار هرکدام و سرعت حرکت هریک به گونهاى سازمان یافته است که تا بر اساس این نظم و وصف هستند که هیچ یک دیگرى را درنمىیابد؛ آرى، خورشید دوران خود را در برجهاى دوازده گانه در یک سال طى مىکند، در حالى که کره ماه منزلگاههاى خویش را در یک ماه سپرى مىنماید و همین گونه شب هرگز نمىتواند بر روز پیشى گیرد. «عکرمه» در این مورد مىگوید: هیچ گاه دو شب با هم گرد نمىآیند و به هم پیوند نخواهند خورد تا میان آن دو روز نباشد، بلکه شب و روز در پى یکدیگرند و این را خدا مقرر فرموده است. وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ و هریک در مدارى - که پدیدآورنده آنها بر ایشان مقرّر داشته است - شناورند. عیاشى در تفسیر خود آورده است که: «ابن حاتم» مىگفت من در خراسان بودم که وجود گرانمایه حضرت رضا(ع) روزى در مرو و در کاخ «حبرى» بود و مأمون و وزیر مشاورش «فضل بن سهل» نیز حضور داشتند. پس از پذیرایى و خوردن غذا، آن حضرت ضمن بیانى فرمود: روزى مردى از یهود در مدینه نزد من آمد و پرسید، به باور شما شب زودتر آفریده شده است، یا روز؟ و کدامین آن دو پیشتر پدیدار شدهاند؟ به باور شما پاسخ این پرسش چیست؟ هریک از حاضران چیزى گفتند و روشن شد که پاسخ درست و قانعکنندهاى ندارند. «فضل بن سهل» رو به حضرت رضا (ع) نمود و گفت: خداى کار شما را هماره به سامان آورد، خود پاسخ این پرسش را بفرمایید. حضرت فرمود: بسیار خوب آیا از قرآن پاسخ دهم یا از حساب و نجوم؟ آنگاه ضمن بیانى روشنگرانه، از جمله به این آیه شریفه استدلال کرد و فرمود: آفریدگار این دو پدیده تفکّرانگیز مىفرماید: لَا الشَّمْسُ یَنبَغِی لَهَا أَن تُدْرِکَ الْقَمَرَ ... نه خورشید را زیبد که به ماه برسد و نه شب حق دارد که بر روز پیشى گیرد. وَکُلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ و هریک از خورشید و ماه و ستارگان در مدار مقرّر خود سیر مىکنند و در این فضاى بىکران و گسترده شناورند.
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=18395&AyeID=3849<r2=0
____________________________ راهها و ستونهای آسمان ______________________________
« وَالسَّمَاء ذَاتِ الْحُبُک . » (سوره الذاریات آیه 7)
و سوگند به آسمان که آراسته به ستارگان است .
در جهان تقریباً حدود 200میلیارد کهکشان وجود دارد که هر کدام از این کهکشان ها به طور متوسط دارای 200 میلیارد ستاره می باشند که بیشتر آنها دارای سیاره می باشند که همانند منظومه شمسی به دور ستاره مرکزی در گردش می باشند.
برای اطلاعات بیشتر : » تفسیر سوره الذاریات آیه 7
آیتالله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر نمونه سوره الرعد آیه 3 نوشته اند :
از امام على بن موسى الرضا (علیهماالسلام ) در حدیث حسین بن خالد آمده است ، او مى گوید از امام ابى الحسن الرضا (علیهالسلام ) پرسیدم ، اینکه خداوند فرموده و السماء ذات الحبک (سوگند به آسمان که داراى راههاست ) یعنى چه ، فرمود: این آسمان راههائى به سوى زمین دارد... حسین بن خالد مى گوید عرض کردم چگونه مى تواند راه ارتباطى با زمین داشته باشد در حالى که خداوند مى فرماید آسمانها بیستون است ، امام فرمود: سبحان الله ، الیس الله یقول بغیر عمد ترونها؟ قلت بلى ، فقال ثم عمد و لکن لا ترونها: عجیب است ، آیا خداوند نمى فرماید بدون ستونى که قابل مشاهده باشد؟ من عرض کردم آرى ، فرمود: پس ستونهائى هست و لیکن شما آنرا نمى بینید. این آیه با توجه به حدیثى که در تفسیر آن وارد شده است ، پرده از روى یک حقیقت علمى برداشته که در زمان نزول آیات ، بر کسى آشکار نبود، چرا که در آن زمان هیئت بطلمیوس با قدرت هر چه تمامتر، بر محافل علمى جهان و بر افکار مردم حکومت مى کرد، و طبق آن آسمانها به صورت کراتى تو در تو همانند طبقات پیاز روى هم قرار داشتند و طبعا هیچکدام معلق و بیستون نبود، بلکه هر کدام بر دیگرى تکیه داشت ، ولى حدود هزار سال بعد از نزول این آیات ، علم و دانش بشر به اینجا رسید که افلاک پوست پیازى ، به کلى موهوم است و آنچه واقعیت دارد، این است که کرات آسمان هر کدام در مدار و جایگاه خود، معلق و ثابتند، بى آنکه تکیه گاهى داشته باشند، و تنها چیزى که آنها را در جاى خود ثابت میدارد، تعادل قوه جاذبه و دافعه است که یکى ارتباط با جرم این کرات دارد و دیگرى مربوط به حرکت آنهاست . این تعادل جاذبه و دافعه به صورت یک ستون نامرئى ، کرات آسمان را در جاى خود نگه داشته است . حدیثى که از امیر مؤ منان على (علیهالسلام ) در این زمینه نقل شده بسیار جالب است ، طبق این حدیث امام فرمود: هذه النجوم التى فى السماء مدائن مثل المدائن الذى فى الارض مربوطة کل مدینة الى عمود من نور. : ((این ستارگانى که در آسمانند، شهرهائى هستند همچون شهرهاى روى زمین که هر شهرى با شهر دیگر (هر ستاره اى با ستاره دیگر) با ستونى از نور مربوط است )). آیا تعبیرى روشن تر و رساتر از ستون نامرئى یا ستونى از نور در افق ادبیات آن روز براى ذکر امواج جاذبه و تعادل آن با نیروى دافعه پیدا مى شد؟
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=18395&AyeID=1710<r2=5
علامه طباطبائی در تفسیر المیزان سوره الذاریات آیه 7 نوشته اند:
کلمه حبک به معنای حسن و زینت است ، و به معنای خلقت عادلانه نیز هست ، و وقتی به "حبیکه" یا "حباک" جمع بسته میشود معنایش طریقه یا طرایق است ، یعنی آن خطها و راههایی که در هنگام وزش باد به روی آب پیدا میشود .
و معنای آیه بنا بر معنای اول چنین میشود : به آسمان دارای حسن و زینت سوگند میخورم .
در این صورت این آیه به آیه" انا زینا السماء الدنیا بزینة الکواکب" (الصافات - ۶) شباهت خواهد داشت .
و بنا بر معنای دوم چنین میشود : به آسمان که خلقتی معتدل دارد سوگند .
و در این صورت به آیه" و السماء بنیناها باید" (الذاریات - ۴۷) شباهت دارد .
و بنا بر معنای سوم چنین میشود : به آسمانی که دارای خطوط است سوگند .
در این صورت به آیه" و لقد خلقنا فوقکم سبع طرائق" (المؤمنون - ۱۷) نظر دارد .
و بعید نیست که ظهورش در معنای سوم بیشتر باشد ، برای اینکه آنوقت سوگند با جوابش مناسبتر خواهد بود ، چون جواب قسم عبارت است از اختلاف مردم و تشتت آنان در طریقههایی که دارند .
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=18395&AyeID=4733<r2=1
_________________________________ مبدا آفرینش _______________________________________________
دقیق ترین نظر علمی که منجمان تا کنون به آن دست یافته اند این است که همه کرات و اجرام آسمانی ابتدا به صورت گاز بوده سپس در اثر جاذبه بین ذرات گازها به صورت اجسام و اجرام سماوی و به صورت فعلی در آمدند. قرآن نزدیک ترین مطلب را در این باره در هزار و چهارصد سال پیش فرموده است آن هم در زمانی که شاید هنوز هیچ نظریه پردازی در این باره اظهار نظر نکرده بود خداوند در سوره فصلت آیه 11 می فرماید :
« ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء وَهِیَ دُخَانٌ فَقَالَ لَهَا وَلِلْأَرْضِ اِئْتِیَا طَوْعًا أَوْ کَرْهًا قَالَتَا أَتَیْنَا طَائِعِینَ »
سپس آهنگ [آفرینش] آسمان کرد و آن بخارى بود پس به آن و به زمین فرمود خواه یا ناخواه بیایید آن دو گفتند فرمانپذیر آمدیم .
برای اطلاعات بیشتر : » تفسیر سوره فصلت آیه 11
______________________________سیر طولی خورشید ________________________________________
« وَالشَّمْسُ تَجْرِی لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ » (سوره یس آیه 38)
و خورشید به [سوى] قرارگاه ویژه خود روان است تقدیر آن عزیز دانا این است.
برای اطلاعات بیشتر : » تفسیر سوره یس آیه 38
خورشید رو به جهتی به نام solar apex با توجه به LSR در حال حرکت و جابهجایی در کهکشان راه شیری است. LSR که سر واژهی Local Standard of Rest است، به معنی حرکت اجرام در کهکشان راه شیری در همسایگی خورشید است. مسیر حرکت این اجرام دقیقاً به صورت دایره نیست. خورشید مسیر گردش خود به گرد مرکز راه شیری (Solar Circle) را با سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ثانیه با شعاعی به اندازهی ۸ کیلوپارسک و در جهت حرکت عقربههای ساعت، چنانکه از منظر قطب شمال کهکشانی به آن نگاه شود طی میکند و حرکت اندکی به سمت solar apex نسبت به LSR دارد. سرعت LSR از ۲۰۲ تا ۲۴۰ کیلومتر بر ثانیه متغیر است.
خورشید (و در نتیجه منظومهی شمسی) به سوی کدام منظومه یا ستاره حرکت میکند؟
Solar apex
موتور مغنطیسی بنام منظومه شمسی!
آشکارسازی راز حرکت درونی خورشید
__________________________________ هفت آسمان ____________________________________________
« اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا » (سوره الطلاق آیه ۱۲)
خداست آن که هفت آسمان و همانند آنها زمین بیافرید فرمان او میان آسمانها و زمین جاری است تا بدانید که خدا بر هر چیز قادر است و به علم بر همه چیز احاطه دارد
علامه طباطبائی در تفسیر المیزان سوره الطلاق آیه ۱۲ نوشته اند:
الله الذی خلق سبع سموات و من الأرض مثلهن یتنزل الامر بینهن ... بیانی است که مضمون آیات قبل را که همانا مساله ربوبیت خدای تعالی و بعثت رسول بود تاکید میکند ، میفرماید خدایی برای شما رسول فرستاده ، و ذکر نازل کرده ، تا او را اطاعت کنید و به احکام ذکرش عمل کنید ، و نیز خدایی شما را تهدید کرده به اینکه اگر تمرد کنید و مخالفتش نمایید ، حسابی شدید از شما خواهد کشید و به عذابی الیم دچار خواهد ساخت ، و باز خدایی شما را بشارت داده که اگر اطاعتش کنید ، به بهشت جاودانتان خواهد برد ، که هفت آسمان و هفت زمین را آفریده ، خدایی است قدیر و علیم .
مطالبی که میتوان در تفسیر جمله الله الذی خلق سبع سموات گفت ، در تفسیر سوره حم سجده گذشت .
و از ظاهر جمله و من الأرض مثلهن بر میآید که مراد از مثل مثلیت عددی است ، یعنی همانطور که آسمان هفت تا است ، زمین هم مثل آن هفت تا است ، حال باید دید منظور از هفت تا زمین چیست ؟ در این باب چند احتمال هست :
اول اینکه بگوییم منظور از هفت تا زمین هفت عدد از کرات آسمانی است ، که ساختمانش از نوع ساختمان زمینی است که ما در آن زندگی میکنیم .
دوم اینکه بگوییم منظور از آن تنها زمین خود ما است ، که دارای هفت طبقه است ، که ( چون طبقات پیاز ) رویهم قرار دارند ، و به تمام کره احاطه دارند ، و سادهترین طبقاتش همین طبقه اولی است که ما روی آن قرار داریم .
سوم اینکه بگوییم منظور از زمینهای هفتگانه اقلیمها و قسمتهای هفتگانه روی زمین است ، که ( علمای جغرافی قدیم ) بسیط زمین را به هفت قسمت ( و یا قاره ) تقسیم کردهاند این چند وجه وجوهی است که هر یک طرفدارانی دارد ، و چه بسا با مراجعه به مطالبی که در تفسیر سوره حم سجده گذشت ، بتوان به احتمال چهارم دست یافت .
و چه بسا گفته باشند که مراد از جمله و من الأرض مثلهن ، این است که خدای تعالی از زمین چیزی خلق کرده ، مثل آسمانهای هفتگانه ، و آن عبارت است از انسان که موجودی است مرکب از ماده زمینی ، و روحی آسمانی ، که در آن روح نمونههایی از ملکوت آسمانی است .
و از ظاهر جمله یتنزل الامر بینهن ، بر میآید که ضمیر در آن به کلمه سموات و ارض هر دو بر میگردد ، و منظور از کلمه امر همان امر الهی است که آیه شریفه انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون (یس آیه ۲۸ )تفسیرش کرده ، میفرماید امر خدا همان کلمه ایجاد است ، و آن وقت منظور از تنزل امر بین آسمانها و زمین ، شروع کردن به نزول از مصدر امر به طرف آسمانها است که از یکی به سوی دیگری نازل میشود تا به عالم ارضی برسد ، تا آنچه خدای عز و جل اراده کرده تکون یابد ، چه اعیان موجودات و چه آثار و چه ارزاق و چه مرگ و زندگی و چه عزت و ذلت و چه غیر اینها ، همچنان که در جای دیگر قرآن آمده : و أوحی فی کل سماء أمرها (سوره فصلت آیه ۱۲)، و نیز فرموده : یدبر الامر من السماء الی الأرض ثم یعرج الیه فی یوم کان مقداره الف سنة مما تعدون (سوره السجدة آیه ۵).
بعضی از مفسرین گفتهاند : مراد از امر دستورات شرعی است ، که ملائکه وحی آنها را از آسمان به سوی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) وحی میکنند ، چون رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در زمین قرار داشت ، لیکن این مفسرین آیه را بدون هیچ دلیلی تخصیص زدهاند و کلمه امر را منحصر در أوامر تشریعی نمودهاند ، علاوه بر این ، ذیل آیه شریفه که میفرماید : لتعلموا ان الله ... با این تخصیص نمیسازد .
ان الله علی کل شیء قدیر و ان الله قد احاط بکل شیء علما - این قسمت از آیه یکی از نتائج مترتب بر خلقت آسمانهای هفتگانه و از زمین مثل آن را ذکر میکند ، و در آن خلقت و امر به خدای تعالی نسبت داده شده و مخصوص آن جناب شده است ، و همینطور هم هست ، چون هیچ متفکری که در مساله خلقت غور کند ، در این معنا شکی برایش باقی نمیماند که قدرت خدای تعالی شامل هر چیز و علمش محیط به هر چیز است ، پس بر چنین کسی یعنی بر همه خردمندان مؤمن واجب است که ازمخالفت امر او بپرهیزند ، چون سنت این خدای قدیر علیم بر این جاری شده که مطیعان اوامرش را پاداش ، و اهل عتو و استکبار را مجازات فرماید ، همچنان که خودش درباره این سنت فرموده : و کذلک اخذ ربک اذا اخذ القری و هی ظالمة ان اخذه الیم شدید (سوره هود آیه ۱۰۲).
بحث روایتی :
در تفسیر قمی در ذیل آیه شریفه و کاین من قریة ، آمده که : منظور از قریه اهل قریه است .
و در تفسیر برهان از ابن بابویه نقل شده که وی به سند خود از ریان بن صلت از حضرت رضا (علیهالسلام) روایت کرده که در گفتگویش با مامون فرموده : منظور از ذکر ، رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) ، و ما اهل آن جناب هستیم ، و این معنا در کتاب خدا هم آمده ، آنجا که در سوره طلاق فرموده : فاتقوا الله یا اولی الالباب الذین امنوا قد انزل الله الیکم ذکرا رسولا یتلوا علیکم ایات الله مبینات (سوره الطلاق آیه ۱۰) که در آن منظور از ذکر را رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) دانسته ، پس ذکر ، رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و ما اهل بیت او هستیم .
و در تفسیر قمی است که پدرم از حسین بن خالد از ابی الحسن رضا (علیهالسلام) برایم حدیث کرد که وی گفت : من به آن جناب عرضه داشتم : مرا از معنای کلام خدای عز و جل آنجا که میفرماید : و السماء ذات الحبک (سورهالذاریات آیه ۷) خبر بده ، فرمود : آسمان محبوک به زمین است ، آنگاه امام انگشتان خود را در هم کرد و فرمود : اینطور محبوک به زمین است ، عرضه داشتم : چطور آسمان محبوک به زمین است ، با اینکه خدای تعالی میفرماید : رفع السماوات بغیر عمد ترونها (سوره الرعد آیه ۲) - خدا آسمان را بدون ستونهایی که به چشم شما بیاید بر افراشته ، ( و معلوم است که از این آیه بر میآید آسمان به زمین تکیه ندارد ، پس چگونه شما میگویید آسمان و زمین به هم فرو رفتهاند ؟ ) فرمود : سبحان الله مگر این خدای سبحان نیست که میفرماید : بدون ستونهایی که به چشم شما بیاید ؟
عرضه داشتم : بله .
فرمود : پس معلوم میشود ستونهایی هست ، ولی به چشم شما نمیآید .
عرضه داشتم : خدا مرا فدایت کند ، آن ستونها چگونه است ؟ حسین بن خالد میگوید : امام (علیه السلام) کف دست چپ خود را باز کرد و دست راست خود را در آن قرار داد و فرمود : این زمین دنیا است ، و آسمان دنیا بر بالای زمین قبهای است ، و زمین دوم بالای آسمان دنیا ، و آسمان دوم قبهای است بر بالای آن ، و زمین سوم بالای آسمان دوم قرار گرفته ، و آسمان سوم قبهای است بر بالای آن ، و زمین چهارم بالای آسمان سوم است ، و آسمان چهارم بر بالای آن قبه است ، و زمین پنجم بالای آسمان چهارم است ، و آسمان پنجم قبهای است روی آن ، و زمین ششم بر بالای آسمان پنجم است ، و آسمان ششم قبهای است روی آن ، و زمین هفتم بالای آسمان ششم واقع است ، و آسمان هفتم قبهای است بالای آن ، و عرش رحمان تبارک و تعالی بر بالای آسمان هفتم قرار دارد ، و این کلام خدای تعالی است که میفرماید : الذی خلق سبع سموات و من الأرض مثلهن یتنزل الامر بینهن .
و اما منظور از صاحب امر ، رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) و وصی بعد از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) است ، که قائم بر وجه زمین است ، که امر الهی تنها به سوی او نازل میشود ، یعنی از آسمانهای هفتگانه و زمینهای هفتگانه فرود میآید .
عرضه داشتم : ما که بیش از یک زمین زیر پای خود نمیبینیم ، فرمود : آری زیر پای ما تنها یک زمین است ، و آن شش زمین دیگر فوق ما قرار دارند .
مؤلف : و از طبرسی از عیاشی از حسین بن خالد از حضرت رضا (علیه السلام) نظیر این روایت حکایت شده .
و این حدیث در باب خودش حدیثی نادر است ، و با در نظر گرفتن ذیل آن که سخن از تنزل امر دارد، این معنا به ذهن نزدیکتر میرسد که امام خواسته اند از باطن عالم خبر دهند نه از ظاهر آن و خلقت مادیش ، و خدا داناتر است.
www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=18395&AyeID=5225<r2=1
__________________________________خلقت عالم______________________________________________
در آیه 57 سوره مبارکه غافر خداوند بزرگ درباره عظمت آفرینش آسمانها و زمین می فرماید :
« السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَکْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ .»
قطعا آفرینش آسمانها و زمین بزرگتر [و شکوهمندتر] از آفرینش مردم است ولى بیشتر مردم نمىدانند .
برای اطلاعات بیشتر : » تفسیر آیه 57 سوره مبارکه غافر
....................
منابع :
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=18393
http://www.andisheqom.com/Files/qurantafasir.php?idVeiw=3701&level=2&subid=3701
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سایت تنزیل یک سایت بسیار زیبا و پیشرفته قرآن با ترجمه
به چندین زبان زنده دنیا به همراه صوت قرآن .
++++++++++++++++++++++++
دکتر مهدی گلشنی ، فیزیکدان و نظریهپرداز ایرانی، با پیوند علم و دین در کتابهای خود،
آثاری بدیع خلق کرده که کتاب «از علم سکولار تا علمی دینی» ، «قرآن و علوم طبیعت» و
« تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر» از آنجمله است.
از جمله اقدامات علمی ارزشمند این استاد دانشگاه، تاسیس رشته فلسفه علم در ایران است.
مصاحبه جناب آقای دکتر مهدی گلشنی در گفتگو با عصر ایران
تاملی در زندگی ماندگار فیزیک ایران (دکتر مهدی گلشنی چهره)
++++++++++++++++++++++++
مقالات کیهان شناسی و فیزیک نوشته ی آیت الله حاج شیخ مرتضی رضوی :
تبیین جهان و سرقت علمی آکادمی های غربی
نامه ای به حضور همة دانشمندان کیهان شناسی و فیزیک نظری در سراسر جهان
قرآن و سیاهچاله های کیهانی : در پاسخ به یک پرسش دربارۀ ردّ قانون نیوتن
کتاب : با دانشجویان فیزیک و کیهان شناسی
++++++++++++++++++++++++
- موارد اعجاز علمی قرآن - ویکی فقه
- مگر خلقت هستی برای خدا در یک لحظه امکان نداشته که در 6 روز آفریده است؟
- دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله معجزات علمی قرآن
- شمعهای استاندارد (آیه ۱۲ سوره مبارکه فصلت)
- قرآن کریم در مورد سیاه چالهها چه می گوید؟
- سیاهچالهها (سوره مبارکه تکویر)
- سقوط ستاره (سوره مبارکه النجم)
- معجزات علمی قرآن در کیهان شناسی!
- معجزه علمی قرآن در مورد جو زمین(۱)
- معجزه علمی قرآن در مورد جو زمین(۲)
- نگاهى کلّى به آیات علمی قرآن کریم
- حقایقی از قرآن و پایان عمر خورشید
- هفت شگفتی عظیم در جهان فیزیک
- برخی از رازهای الف لام میم در قرآن
- حرکات خورشید و اعجاز علمی قرآن
- خلقت عالم هستی در شش روز
- نگاهى به مقوله رنگ در قرآن
- آغاز و پایان جهان در قرآن کریم
- نشانه های خداوند در طبیعت
- گونه گونی رنگ در قرآن کریم
- نظام دقیق ماه و خورشید
- تجلّى قرآن در عصر علم
- ستاره شناسی (نجوم)
- اعجاز نجومی قرآن
- انشقاق نجومی قمر
- فیزیک ستارگان در قرآن
- اتساع زمانی: معجزه ی قرآن
- نسبیت زمان در قرآن
- زمان ها در قرآن
- لنگر گاه های زمین
- چرخ لنگر در قرآن
- روند تکامل زمین
- مفاهیم رنگ ها در قرآن
- کاربرد رنگ ها در قرآن
- رنگها در قرآن
- زمین شناسی در قرآن
- محیط زیست در قرآن
- پزشکی در قرآن
-
مفاهیم باد در قرآن
نویسنده : نوالله رباتی
انتشارات : کردگار
شابک : 3 - 85 - 7376 - 964 - 978
تعداد صفحات : 90
در این کتاب موضوعات زیر از دیدگاه دانشمندان و منظر قرآن کریم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است:
- پیدایش جهان وفرضیه جورج گاموف
- مدل و ابعاد جهان ، فرضیات الکساندر فریدمان
- نسبیت عام
- انبساط جهان
- سیاهچاله و کرمچاله
- قانون دوم ترمودینامیک
- نور و نظریه موجی و کوانتوم
- ذرات بنیادی
- رابطه علت و معلول
- نیروی حیات
- حیات فرازمینی
- علم و دین
در تالیف این کتاب حداقل از 30 منبع و ماخذ علمی و تفسیر قرآنی و انتشارات دانشگاهها استفاده شده است.
علاقه مندان میتوانند جهت مکاتبه با نویسنده کتاب از آدرس پست الکترونیک زیر استفاده نمایند:
NoorRobati [at] gmail [dot] com
--------------------------------------------------------------------------------